Dacă ești părinte de adolescent următorul articol te va ajuta să înțelegi mai bine ce este spațiul personal, care sunt limitele acestuia și de ce este atât de important pentru adolescenți.
Știut fapt, ne naștem fără capacitatea de a face diferența dintre sine și ceilalți. Această capacitate apare abia de la 4 – 6 luni de viață și se dezvoltă odată cu vârsta. Iar cu cât suntem mai conștienți de existența altor persoane în jurul nostru, cu atât nevoia de intimitate este mai mare și mai clară.
Nevoia de intimitate în cadrul unei relații o putem observa chiar și la copiii mici, când ei încep să lege prietenii cu alți copii și sunt foarte insistenți în ce privește micuții care pot face parte din grup și care nu.
Micile secrete, timpul petrecut exclusiv cu cineva anume sunt modalități de a evidenția persoanele de încredere, dar și spațiul în care nu are acces oricine.
Spațiul personal începe de la limitele propriului corp. Pentru a înțelege mai bine, e suficient să întindem brațele și să delimităm distanța, care ne dorim să fie respectată. Unii o mai numesc și limită de discreție. Unii adolescenți, chiar și adulți, nu se simt confortabil atunci când sunt, de exemplu, îmbrățișați.
Spațiul personal se referă și la spațiul care ne aparține într-o oarecare măsură. Iată câteva exemple de spațiu personal al adolescentului:
- camera proprie cu toate lucrurile de acolo. Dacă adolescentul este nevoit să împartă camera cu un frate sau o soră, spațiul personal va fi patul, masa de lucru;
- dulapul sau câteva rafturi din dulap;
- propriul dispozitiv (telefon, tabletă etc.).
De ce este important să delimităm aceste locuri?
Oferind suficient spațiu copiilor și adolescenților, părintele îl asigură că are încredere în el. Deci, el capătă libertatea de a-l gestiona după bunul plac, dar și responsabilitatea de a-l păstra și îngriji.
Aici adolescentul are posibilitatea de a se bucura de o doză de singurătate, departe de tot ce se întâmplă în jurul său și ce-l deranjează. Este un loc în care poate veni oricând să se bucure de liniște și să fie singur cu propriile gânduri și sentimente.
*Acest material a fost elaborat în cadrul proiectului „Cultivarea participării adolescenților în activitățile de familie” cu suportul UNICEF Moldova. Opiniile exprimate aparțin autorilor și nu reflectă neapărat punctul de vedere al UNICEF-Moldova.