Ce poți face ca să uiți o persoană?

Dacă îți sună cunoscută fraza “Ce pot face ca să uit pe cineva?”, te invităm să citești răspunsul psihologului la una dintre cele mai frecvente întrebări adresate de către adolescenți. 

Mă întreb, ce își dorește de fapt persoana care vrea să uite pe cineva? Să uite chipul unei persoane, sau poate vorbele spuse de ea, sau poate unele acțiuni/ comportamente ale ei, sau anumite evenimente în care au fost implicați?

Bănuiesc că mai există ceva important – dorești să uiți persoana (vorbe/ acțiuni/ evenimente) care se asociază în gândire cu un șir de trăiri (stări/ emoții) neplăcute, adică îți dorești să uiți ceva care îți produce suferință (durerea psihică).
Deci, nu voi răspunde la întrebarea inițială „Ce trebuie să faci ca să uiți o persoană?”, ci la întrebarea „Cum să elimini gândurile despre CINEVA, gânduri care îți produc suferință?”

Pasul 1:

  • Verifică cât timp în zi acorzi gândurilor despre această persoană.
  • Observă ce emoții îți apar.
  • Atrage atenția cum îți influențează comportamentul aceste emoții.

Dacă răspunzi aproximativ astfel: „Îmi apar gânduri despre ea/ el mai tot timpul liber, iar uneori îmi apar și atunci, când trebuie să fac ceva, perturbându-mi activitatea. Mă simt foarte trist, zbuciumat, într-un cuvânt neplăcut, dar nu pot stopa aceste gânduri”.

Să știi că ești dominat de gânduri obsesive, ele apar involuntar și nu dispar cât de tare nu te-ai strădui.

Pasul 2:

  • Pune în aplicare strategia celor 2 fluxuri de idei.

Pornim de la principiul că în același timp nu poți gândi două gânduri. Atunci trebuie să reușim, imediat cum apar gândurile nedorite să facem o comutare pe al flux de idei. Mulți propun să ne gândim la ceva pozitiv. Dar gândirea pozitivă în acest caz nu funcționează! Trebuie să punem în aplicare gândirea, dar într-un mod specific.

Încercați să faceți următorul exercițiu:

Uitați-vă în jur și numiți toate obiectele care vă înconjoară, dându-le nume, adică pronunțând „în minte” denumirea acestor obiecte (canapea, masă, carnet, stilor, oglindă, fereastră….). Dacă terminați obiectele, atunci treceți la denumirea culorilor care vă înconjoară. Străduiți-vă nu doar să treceți cu privirea ceea ce vă înconjoară, dar să dați nume fiecărui obiect, astfel veți activa cel de-al doilea flux de gândire. Respectiv, în acest moment gândirea care nu poate fi în 2 locuri concomitent, se va retrage din zona gândurilor ce provoacă suferința, comutându-se pe un canal emoțional neutru. Încercați să rămâneți în acest proces cât mai mult posibil, câștigând timp pentru a vă echilibra emoțional.

Pasul 3:

Dacă nu reușiți să puneți în aplicare strategia celor 2 fluxuri de idei, bănuiesc că aveți nevoie de ajutorul unui psiholog împreună cu care să descoperiți din ce cauză gândurile acestea nu vă părăsesc. În unele situații se descoperă că există unele experiențe dureroase mai complicate, iar ele necesită a fi abordate împreună cu un specialist.

Aveți grijă de voi!

Răspuns oferit de Oxana Șevcenco, psiholog 12PLUS

LEAVE YOUR COMMENT

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Loading...